23–25 Jul 2025
Von-Melle-Park 8
Europe/Berlin timezone
Plurilingual Literacies in Erziehung und Bildung: Plurale Ansätze im Unterricht und darüber hinaus

Introduction to the symposium Exploring teachers’ plurilingual practices in three Nordic countries

24 Jul 2025, 16:30
10m
Raum/Room/Salle 020 (Von-Melle-Park 8)

Raum/Room/Salle 020

Von-Melle-Park 8

Organized symposium / Symposiums organisés / Organisierte Symposien 2: Students’ and teachers’ education / Formation des étudiants et des enseignants / Erziehung und Bildung von Lehrenden und Lernenden Slot 1

Speaker

Maria Ahlholm (University of Helsinki)

Description

Symposium outline:
- Introduction to the symposium (15 min)
- Promoting language development and literary understanding in linguistically and culturally diverse grade 6 classrooms (20 min)
- Exploring teachers’ plurilingual practices in Arabic mother tongue classrooms in Finland (20 min)
- Migrant teachers´ plurilingual approaches in subject teaching in Iceland (20 min)
- Discussion (15 min)

The symposium examines teachers’ plurilingual practices in the Nordic context of education, in Sweden, Finland, and Iceland. By the teachers’ plurilingual practices we refer both to teachers’ support to students’ plurilingual repertoires, and to their own usage of plurilingual strategies.

The introduction of the symposium describes the Nordic countries' efforts to create a common approach to multilingual education through the language policy articulated by the Nordic Council of Ministers (2024). Through document analysis, Emilsson Pesková et al. (2023) have shown that the Nordic countries share common values that they aim to fulfill, even though plurilingual educational practices and acknowledging students' multilingualism vary also within countries.

The three presentations address three different groups of teachers: Swedish L2 teachers, heritage language teachers of Arabic in Finland, and immigrant subject teachers in Iceland. The presentations provide empirical data about classroom practices and teachers’ approaches. The examination of these data enriches and adds complexity to the discussion on the shared Nordic dimension of plurilingualism in education.

Content/contenu/Inhalt 2

Syposium-Konzept :
- Einführung in das Symposium (15 Min)
- Förderung der Sprachentwicklung und des literarischen Verständnisses in sprachlich und kulturell vielfältigen Klassen der Jahrgangsstufe 6 (20 Min)
- Erforschung der mehrsprachigen Praktiken von Lehrkräften im Arabisch als Herkunftssprache in Finnland (20 Min)
- Migrantische Lehrkräfte und ihre mehrsprachigen Ansätze im Fachunterricht in Island (20 Min)
- Diskussion (15 Min)

Das Symposium untersucht die mehrsprachigen Praktiken von Lehrkräften im nordischen Bildungskontext in Schweden, Finnland und Island. Mit den mehrsprachigen Praktiken der Lehrkräfte beziehen wir uns sowohl auf die Unterstützung der mehrsprachigen Repertoires der Schüler:innen durch die Lehrkräfte als auch auf deren eigenen Einsatz mehrsprachiger Strategien.

Die Einleitung des Symposiums beschreibt die Bemühungen der nordischen Länder, einen gemeinsamen Ansatz für mehrsprachige Bildung durch die von den Nordischen Ministern formulierte Sprachpolitik (2024) zu schaffen. Durch die Dokumentenanalyse haben Emilsson Pesková et al. (2023) gezeigt, dass die nordischen Länder gemeinsame Werte teilen, die sie zu erfüllen versuchen, obwohl die mehrsprachigen Bildungspraktiken und die Anerkennung der Mehrsprachigkeit der Schüler:innen zwischen den Ländern und innerhalb der Länder variieren.

Die drei Vorträge befassen sich mit drei verschiedenen Gruppen von Lehrkräften: Schwedisch-als-Zweitsprache-Lehrkräfte, muttersprachliche Arabischlehrkräfte in Finnland und migrantische Fachlehrkräfte in Island. Die Vorträge liefern empirische Daten über Unterrichtspraktiken und Ansätze der Lehrkräfte. Die Analyse dieser Daten bereichert und verleiht der Diskussion über die gemeinsame nordische Dimension der Mehrsprachigkeit im Bildungswesen mehr Tiefe und Komplexität.

References

Emilsson Peskova, R., Lindholm, A., Ahlholm, M., Vold, E. T., Gunnþórsdóttir, H., Slotte, A. & Busch, S. E. (2024). Second language and mother tongue education for immigrant children in Nordic educational policies: Search for a common Nordic dimension. In J. B. Krejsler (Ed.). Scrutinising the Nordic dimension in education: Myths, Realities, and Integration Efforts in Europe’s Nordic Region. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032694252

Nordic Council of Ministers (2024). Declaration on Nordic Language Policy, 2nd May 2024. https://pub.norden.org/politiknord2024-710/declaration-on-nordic-language-policy.html

Only for symposia / Seulement pour symposiums / Nur für Symposien Exploring teachers’ plurilingual practices in three Nordic countries
Title/ titre/Titel 2 Einführung in das Symposium Untersuchung der mehrsprachigen Praktiken von Lehrkräften in drei nordischen Ländern

Author

Maria Ahlholm (University of Helsinki)

Presentation materials

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