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Description
Language teachers rarely collaborate across subject boundaries in schools, although such collaboration could greatly benefit students’ multilingual development (Haukås, 2016; Haukås & Drange, 2024). This presentation outlines a study conducted with three secondary schools in Norway to explore effective methods for teacher collaboration across language subjects—Norwegian, English, and Foreign Languages (French, German, and Spanish). The project aimed to investigate various approaches to enhancing students' multilingual awareness and fostering a cohesive learning environment across language subjects. Two of the participating schools implemented a one-week intensive collaboration model. The third school adopted a year-long approach, embedding various forms of “micro-collaboration” throughout the school year.
Our presentation will provide an overview of each implementation, highlighting the strengths and challenges encountered in both the one-week and year-long models. We examine the impact of these approaches on students’ multilingual identity, beliefs about multilingualism, engagement, as well as the logistics and resources required for successful implementation. Additionally, we discuss the teachers’ reflections on collaboration, professional development, and the potential for creating a sustainable cross-language framework in secondary education.
Based on these experiences, we propose a model that aims to provide practical recommendations for schools seeking to foster collaboration across language subjects in ways that are adaptable, impactful, and sustainable over time.
References:
Haukås, Å., & Drange, E-M. (2024). Teachers’ beliefs and experiences regarding collaboration across language subjects. Journal of Multilingual and Multicultural Development.
Haukås, Å. (2016). Teachers’ beliefs about multilingualism and a multilingual pedagogical approach. International Journal of Multilingualism, 13(1), 1-18.
Content/contenu/Inhalt 2
Sprachlehrerinnen arbeiten in Schulen selten über Fachgrenzen hinweg zusammen, obwohl eine solche Zusammenarbeit die mehrsprachige Entwicklung der Schülerinnen erheblich fördern könnte (Haukås, 2016; Haukås & Drange, 2024). Diese Präsentation stellt eine Studie vor, die an drei weiterführenden Schulen in Norwegen durchgeführt wurde, um die Zusammenarbeit von Lehrkräften in den Sprachfächern Norwegisch, Englisch und Fremdsprachen (Französisch, Deutsch und Spanisch) zu erforschen. Ziel des Projekts war es, verschiedene Ansätze zur Förderung des mehrsprachigen Bewusstseins der Schülerinnen zu untersuchen und eine kohärente Lernumgebung über die Sprachfächer hinweg zu schaffen. Zwei der teilnehmenden Schulen setzten ein einwöchiges Modell der intensiven Zusammenarbeit um, während die dritte Schule eine Herangehensweise wählte, bei der verschiedene Formen der „Mikro-Kooperation“ über das gesamte Schuljahr hinweg eingebettet wurden.
Unsere Präsentation gibt einen Überblick über die einzelnen Ansätze der drei Schulen und beleuchtet die Stärken und Herausforderungen des einwöchigen und des ganzja¨hrigen Modells. Ferner untersuchen wir den Einfluss dieser Ansätze auf die mehrsprachige Identität der Schüler*innen, ihre Einstellungen zur Mehrsprachigkeit, ihr Engagement sowie die organisatorischen Anforderungen für eine erfolgreiche Umsetzung der sprachenübergreifenden Zusammenarbeit. Darüber hinaus erörtern wir die Reflexionen der Lehrkräfte zur Zusammenarbeit, zur beruflichen Weiterentwicklung und zum Potenzial, eine nachhaltige sprachenübergreifende Zusammenarbeit zu implementieren.
Auf Basis dieser Studie schlagen wir ein Modell vor, das praktische Empfehlungen für Schulen bietet, die eine fächerübergreifende Zusammenarbeit in den Sprachfächern anstreben und dabei auf Wirksamkeit und Nachhaltigkeit über längere Zeit setzen möchten.
References
References:
Haukås, Å., & Drange, E-M. (2024). Teachers’ beliefs and experiences regarding collaboration across language subjects. Journal of Multilingual and Multicultural Development.
Haukås, Å. (2016). Teachers’ beliefs about multilingualism and a multilingual pedagogical approach. International Journal of Multilingualism, 13(1), 1-18.
Title/ titre/Titel 2 | Innovative Ansätze zur sprachenübergreifende Zusammenarbeit in Schulen: Erkenntnisse aus einer norwegischen Studie |
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