Skip to main content
23–25 Jul 2025
Von-Melle-Park 8
Europe/Berlin timezone
Plurilingual Literacies in Erziehung und Bildung: Plurale Ansätze im Unterricht und darüber hinaus

Contribution List

113 / 113
Christian Koch (Humboldt-Universität zu Berlin), Dolors Masats (Universitat Autònoma de Barcelona), Elzbieta Sielanko-Byford (University of Warsaw)
23/07/2025, 15:00
2: Students’ and teachers’ education / Formation des étudiants et des enseignants / Erziehung und Bildung von Lehrenden und Lernenden
Organized symposium / Symposiums organisés / Organisierte Symposien

Integrated didactics represents an approach to language learning – and learning more broadly – that takes into account the linguistic repertoires of learners. Simplifying learning processes and fostering plurilingual competencies are traditional components of the approach. But the foundational models of integrated tertiary language learning (Aronin & Hufeisen, 2009) and pluralistic approaches...

Christian Ollivier (Université de La Réunion, laboratoire Icare), Silvia Maria Martins Melo Pfeifer (Universität Hamburg)
23/07/2025, 15:30
2: Students’ and teachers’ education / Formation des étudiants et des enseignants / Erziehung und Bildung von Lehrenden und Lernenden
Organized symposium / Symposiums organisés / Organisierte Symposien

Multiliteracies and multilingual assessment as concepts in educational settings highlight the need for educational practices that are inclusive of diverse linguistic and communicative repertoires, therefore recognizing that literacy and learning extend beyond traditional, monolingual and monoglossic, and text-based forms. Such an understanding of literacy and learning hence calls for new...

Fabienne Korb
24/07/2025, 10:25
Pitch presentation / Présentations de « pitchs » / Pitch-Präsentationen
Seher Çevikbaş (Universität Hamburg)
24/07/2025, 10:35
Pitch presentation / Présentations de « pitchs » / Pitch-Präsentationen
Cristina Flores (Minho University Portugal), Maria de Lurdes Gonçalves (Camões, I.P & Universiy of Aveiro, Portugal)
24/07/2025, 11:15
2: Students’ and teachers’ education / Formation des étudiants et des enseignants / Erziehung und Bildung von Lehrenden und Lernenden
Individual paper / Exposés individuels / Einzelvorträge

Teaching and learning languages transcend the mere transmission of linguistic and cultural knowledge. A socially responsible language education fosters plurilingual literacies, equipping learners with the skills to communicate and interact efficiently and meaningfully across multiple languages and cultures in an increasingly multicultural and multilingual global context (Pijanowski & Brady,...

Sybille Heinzmann (University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (FHNW) School of Education), Dr Verena Tunger (University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (FHNW) School of Education)
25/07/2025, 11:15
2: Students’ and teachers’ education / Formation des étudiants et des enseignants / Erziehung und Bildung von Lehrenden und Lernenden
Individual paper / Exposés individuels / Einzelvorträge

Eine Reihe an Studien suggerieren, dass Tertiärsprachenlernende beim Erwerb einer weiteren Fremdsprache Vorteile haben können, insbesondere im Bereich der Rezeption (z. B. Brohy, 2001, Cenoz et al., 2001, Dentler et al., 2000, Haenni Hoti et al., 2010). Jedoch stellen sich solche Vorteile nicht automatisch ein (Cenoz, 2013). Daher plädieren sprachübergreifende didaktische Konzepte dafür, die...