23–25 Jul 2025
Von-Melle-Park 8
Europe/Berlin timezone
Plurilingual Literacies in Erziehung und Bildung: Plurale Ansätze im Unterricht und darüber hinaus

L3-investment and multiliteracies: a case study on the relationship between multimodal portfolio work and L3-investment

24 Jul 2025, 10:15
7m
Raum/Room/Salle 106 (Von-Melle-Park 8)

Raum/Room/Salle 106

Von-Melle-Park 8

Pitch presentation / Présentations de « pitchs » / Pitch-Präsentationen Slot 3

Speaker

Lisa Marie Brinkmann (Universität Hamburg)

Description

In this presentation, I will present a case study carried out in the French (L3) language classroom in Hamburg, Germany. The empirical study examines the relationship between students’ investment in French language learning – a theoretical concept complementing motivational theories from a social perspective – and student-designed portfolios – defined as language-related and purposefully collected elements in a folder. I will show how portfolio work can have a positive influence on students’ L3-investment, when carried out in the realm of a multiliteracies pedagogy.

L3-Investment und Multiliteracies: eine Fallstudie über die Beziehung zwischen multimodaler Portfolioarbeit und L3-Investment
In diesem Vortrag werde ich eine Fallstudie vorstellen, die im Französischunterricht (L3) in Hamburg durchgeführt wurde. Die empirische Studie untersucht die Beziehung zwischen dem Investment der Schüler:innen für ihr Französischlernen – ein theoretisches Konzept, das die Motivationstheorien aus einer sozialen Perspektive ergänzt – und den von den ihnen gestalteten Portfolios – definiert als zielgerichtet gesammelte sprachlernbezogene Elemente in einer Mappe. Ich werde zeigen, wie die Portfolioarbeit einen positiven Einfluss auf das L3-Investment der Schüler:innen haben kann, wenn erstere im Rahmen einer Pädagogik der Multiliteralität durchgeführt wird.

Presentation materials

There are no materials yet.